kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۵۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰

 گزارش نیویورک تایمز از اضطراب و ترس زلنسکی پس از شروع جنگ غزه

 
 
سرویس خارجی-
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با ‌‌اشاره به آغاز جنگ غزه و تمرکز کشورهای غربی برای کمک به صهیونیست‌ها نوشته است زلنسکی نگران و مضطرب شده چرا که غربی‌ها مثل سابق به اوکراین کمک نمی‌کنند!
شروع جنگ غزه و اهمیتی که رژیم صهیونیستی برای اروپا و آمریکا دارد، جنگ اوکراین را از کانون توجهات کمک‌های مالی و تسلیحاتی غربی خارج کرده و همین مسئله نگرانی‌ها را در بین مقامات اوکراینی به شدت افزایش داده است. آمریکا اعلام کرده است توانایی کمک به هر دو رژیم را دارد اما کارشناسان می‌گویند این یک لفاظی بیش نیست از سوی دیگر هفته گذشته «فارین پالیسی» فاش کرد که برخلاف اظهارات مقامات برخی از کشورهای اروپایی مبنی بر آمادگی‌شان برای ارسال تسلیحات برای رژیم صهیونیستی، اما کمک به اوکراین انبارهای مهمات آنها را خالی کرده و آنها قادر به کمک نظامی به رژیم ‌اشغالگر نیستند. بنابر این آمریکا در کمک به رژیم صهیونیستی و اوکراین تنها مانده است و با توجه به اهمیت فوق‌العاده‌ای که رژیم صهیونیستی برای هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه دارد کمک به رژیم اسرائیل در اولویت خواهد بود. نیویورک تایمز نیز در گزارش جدیدی با اشاره به جنگ غزه نوشته است: در غرب این احساس وجود دارد که حمایت از اوکراین دیگر به اوج خود رسیده است. حتی قبل از جنگ اسرائیل و فلسطین هم این احساس وجود داشت که کمک به کیف دیگر به ‌اندازه قبل بزرگ نخواهد شد. 
به گزارش ایسنا، نیویورک‌تایمز در گزارش خود آورده است: «ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که آشکارا مضطرب بود، آخر هفته گذشته شخصاً به دیدار وزرای دفاع ناتو در بروکسل رفت و نگران بود که جنگ بین اسرائیل و حماس توجه و سلاح‌های مورد نیاز را از مبارزه طولانی و خونین اوکراین علیه تهاجم روسیه منحرف کند.» این گزارش می‌افزاید: مقامات آمریکایی و ناتو برای اطمینان دادن به زلنسکی، متعهد شدند ۲ میلیارد دلار دیگر کمک نظامی فوری ارائه کنند. اما حتی قبل از شروع جنگ در خاورمیانه در هفته گذشته، در اروپا با نگاهی بر واشنگتن، این حس قوی وجود داشت که جهان به «اوج اوکراین» رسیده است که به این معنا است که حمایت از مبارزه کیف علیه تهاجم روسیه دیگر هرگز به‌ اندازه‌ای که چند ماه قبل بود، نخواهد بود.
در ادامه این گزارش آمده است: نامزدی دوباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به منظور ورود به کاخ سفید، اعتماد به ادامه حمایت گسترده واشنگتن از اوکراین را متزلزل می‌کند. اما اروپایی‌ها می‌گویند که این نگرانی بزرگ‌تر از ترامپ است و به بسیاری از چهره‌های حزب جمهوری‌خواه او که کاهش حمایت از اوکراین را به آزمونی برای اعتبار محافظه‌کاران تبدیل کرده است، گسترش می‌یابد.حتی در اروپا، اوکراین یک موضوع تفرقه‌آمیز است. رای‌دهندگان در اسلواکی پیروزی را تقدیم روبرت فیتسو، نخست‌وزیر سابق نزدیک به روسیه کردند. 
نگرانی ناتو
عملیات حماس در غزه زنگ خطر را برای ناتو نیز به صدا درآورده است. فارین پالیسی در گزارشی در همین زمینه نوشته است: «پس از آنکه جنبش حماس در یک عملیات غافلگیر‌کننده توانست شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین را هدف قرار دهد، یک زنگ خطر در میان فرماندهان و سران ناتو به صدا در آمده است که به نظر می‌آید بیش از ‌اندازه به هوش مصنوعی و فناوری‌های نظارتی تکیه کرده‌اند.» به گزارش ایسنا به نقل از به نشریه فارن پالسی، لشکر غزه در نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی پیشتر یک بار این نوار زمینی به وسعت 141 مایل مربع را که بین سرزمین‌های ‌اشغالی و مصر قرار دارد،‌اشغال کرده بود. آنها برای مقابله با حمله حماس آموزش دیده بودند و حتی منتظرش بودند اما همان سربازان اسرائیلی تنها چند روز پس از آن که به دریاسالار هلندی در راس دستورات نظامی ناتو اطلاع‌رسانی کردند، در تلاش برای حفظ جان خود بودند! «راب بائر» از اینکه چگونه حماس توانسته است سیستم نظارتی یکپارچه رژیم صهیونیستی را دور بزند، متحیر به نظر می‌رسد. برای ناتو که هوش مصنوعی، دفاع سایبری و فناوری جدید بین فرماندهان ائتلاف در بلژیک با جنگجویان در مرز شرقی با روسیه ارتباط برقرار کرده، عملیات حماس یک زنگ خطر بود.«بائر» روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای مابین جلسات وزیران دفاع ناتو گفت: «هیچ هشداری (پیش از حمله حماس) وجود نداشت. وقتی به اتوماسیون یا قابلیت‌ها، سیستم‌های مستقل یا هوش مصنوعی یا ترکیبی از همه آنها به این شکل اعتماد کنید و باز هم همه شگفت‌زده شوید، معنایش چیست؟!»